#Whomademyclothes
Dat is de vraag die wereldwijd tijdens Fashion Revolution Week gesteld aan modemerken om zo meer transparantie te eisen. En dat doen we niets voor niets, want zeven jaar geleden, op 24 april 2013, stortte in Bangladesh het gebouwencomplex Rana Plaza in Bangladesh in. 1.138 kledingarbeiders kwamen hierbij om het leven en er vielen meer dan 2500 gewonden. Al snel bleek dat kledingmerken die wij in het Westen dragen, in deze onveilige fabrieken hun kleding lieten maken. Het instorten van Rana Plaza werd wereldnieuws.
Een jaar later vond de eerste Fashion Revolution Day plaats waarop miljoenen mensen wereldwijd de vraag stellen: #whomademyclothes
Als FairTradeGemeente zet Stad Genk, samen met de Genkse influencers Abel Azouz en Claudia Guarraci zijn schouders onder deze campagne.
Wat kan jij doen?
- Je kan een selfie maken, met het etiket van je kledingstuk zichtbaar, en/ of een selfie waarbij je een poster vasthoudt en deze foto vervolgens posten op jouw social-media-accounts zoals: Instagram, Twitter, TikTok of Facebook. Hierbij tag je dan het merk van de kleding die je draagt met daarbij de hashtag: #WhoMadeMyClothes? En/of #WhatsInMyClothes? Hierbij vraag je deze merken om te reageren en daarbij dus transparant te zijn over wie de kleding heeft gemaakt en wat er precies in zit. Hoe meer dit gevraagd wordt, hoe meer aandacht de bedrijven hieraan zullen besteden.
- Je kan ook een modemerk een e-mail sturen met diezelfde vragen. Fashion Revolution heeft een lijst gemaakt met e-mailadressen van de grootste mode merken die jij wellicht een mailtje wilt sturen.
- Je kunt ook een poster downloaden en deze op jouw raam plakken zodat iedereen het kan zien. Op deze manier kan de boodschap van de Fashion Revolution Week verspreid worden en zullen meer mensen na gaan denken over dit onderwerp. Heb je de poster op je raam geplakt? Maak dan een foto en plaats deze op Social Media en tag @fash_rev.