Op dinsdag 8 augustus 2023 zijn de werken gestart aan de Evence Coppéelaan. Hiermee komt een einde aan de overmaatse, volledig op de wagen gerichte, verbinding tussen Winterslag/C-mine en het centrum. In de plaats komt veel meer ruimte voor groen en watervoorzieningen, en voor de zachte weggebruiker. Alle autoverkeer wordt samengebracht aan één zijde en het parkeren wordt gebundeld in enkele compacte parkeerzones. Verschillende pleinen over de rijweg heen moeten zorgen voor een betere oversteekbaarheid voor fietsers en wandelaars en het (be)leven langs de weg aangenamer maken. Zeker de schoolomgeving krijgt de nodige aandacht. Met de heraanleg wordt ook de riolering aangepakt en worden er hemelwatervoorzieningen ingepast.
Waar is het projectgebied gesitueerd?
De heraanleg zal plaatsvinden over de gehele Evence Coppéelaan en het deel Bochtlaan tussen de Winterslagstraat en de Jan Habexlaan.
Ook het wegdeel tussen de Jan Habexlaan en de rotonde met de Reinpadstraat wordt aangepakt zodat we de totale herinrichting van de Evence Coppéelaan en Bochtlaan kunnen realiseren.
Wanneer vinden de werken plaats?
De werken zijn gestart op dinsdag 8 augustus 2023. De uitvoeringstermijn wordt geschat op 300 werkdagen. In het voorjaar 2025 zou de volledige heraanleg een feit moeten zijn.
Welke hinder is er te verwachten?
Om de hinder voor omwonenden en handelaars minimaal te houden, zal er gewerkt worden in 6 zones en fasen:
- Zone/fase 1: Westerring – AVEVE: 8 augustus 2023 – november 2023
- Zone/fase 2: AVEVE – school: november 2023 – maart 2024
- Zone/fase 3: school – Winterslagstraat: maart 2024 – mei 2024
- Zone/fase 4: kruispunt Winterslagstraat: 10 juni 2024 – augustus 2024
- Zone/fase 4B: kruispunt Nieuwe Kuilenweg: 9 september 2024 – begin november 2024
- Zone/fase 5: Hof Van Gan – Jan Habexlaan: 9 september 2024 – begin november 2024
- Zone/fase 6: Jan Habexlaan – rotonde Reinpadstraat: 12 november 2024 – voorjaar 2025
Voorafgaandelijk kunnen voorbereidende werken (aanleg nutsleidingen) plaatsvinden in de zone van de volgende fase.
Bereikbaarheidsplan
Doorgaand verkeer
- Tot het einde der werken (eind 2024) is er een omleiding voor doorgaand verkeer.
- Bestemmingen in het centrum van Genk bereiken vanaf de Westerring kan steeds via het kruispunt N76/N75 Europalaan.
- Ligt je bestemming in de wijk Bret, kies dan voor de afrit Westerring richting Bergbeemdstraat (zie kaart).
Bereikbaarheid Evence Coppéelaan / Bochtlaan
IN DE WERKZONE:
Huidige werkzone: zone 6 (tussen Jan Habexlaan en rotonde Reinpadstraat)
- 12 november 2024 – voorjaar 2025:
Wegenwerken in zone 6. Grote hinder: werken in volledige zone: rijwegen en fietspaden worden opgebroken. De Jan Habexlaan wordt doodlopend; het uitrijden kan gebeuren via de Loofstraat. - Woningen, handelaars e.d.:
momenten zullen delen van de werkzone niet bereikbaar zijn (bvb. tijdens de aanleg van riolering, beton, asfalt, enz.). De bewoners en handelaars worden tijdig verwittigd.
BUITEN DE WERKZONE:
- Vorige werkzones (zones 1, 2, 3, 4 en 5):
De nieuw aangelegde rijwegen en fietspaden kunnen gebruikt worden. Ze zijn wel doodlopend tegen de huidige werkzone. Voor doorgaand verkeer volg je de omleiding. Plaatselijk kunnen er nog kleine werken gebeuren (afwerking). De hinder is beperkt. Woningen, handelszaken en de school bereik je bij voorkeur via de Westerring. De verbinding tussen de Evence Coppéelaan, Winterslagstraat en Nieuwe Kuilenweg wordt terug opengesteld. Ook de Busweg (langs het Hof van Gan) is open voor verkeer.
Meer info?
Wens je meer te weten over dit ambitieuze project? Bekijk dan de presentatie die gegeven werd op de infovergadering van 19 juni 2023 en 24 september 2024
Bijlagen
- Herinrichting Evence Coppéelaan - Bochtlaan infovergadering 24092024 [3,7Mb] (pdf)
- Herinrichting Evence Coppéelaan - overzicht [1,7Mb] (pdf)
- Herinrichting Evence Coppéelaan - het lint doorheen de Stiemervallei [2Mb] (pdf)
- Herinrichting Evence Coppéelaan - valleizicht [1,8Mb] (pdf)
- Herinrichting Evence Coppéelaan - schoolomgeving [1,7Mb] (pdf)
- Herinrichting Evence Coppéelaan - kruispunt en oversteek [1,2Mb] (pdf)