Verkeersplannen in Genk: samenwerken aan verkeersveiligheid

Gepubliceerd op maandag 7 oktober 2024 14.28 u.
Persbericht van 7 oktober 2024

Stad Genk heeft zich de laatste jaren sterk gericht op de ontwikkeling van verkeersplannen voor alle wijken. Dit gebeurde in nauwe samenwerking met buurtbewoners. Ondertussen zijn er verschillende maatregelen geïmplementeerd die de verkeersveiligheid en woonkwaliteit aanzienlijk verhogen. 

De afgelopen vier jaar heeft stad Genk sterk ingezet op de ontwikkeling van verkeersplannen voor elk stadsdeel, met als doel de verkeersveiligheid en woonkwaliteit in de wijken te verbeteren. Deze plannen omvatten verschillende maatregelen om het verkeer veiliger te laten verlopen en de buurten aangenamer te maken, zoals de invoering van zone 30, het aanbrengen van filters voor gemotoriseerd verkeer, de aanleg van fietsstraten en het plaatsen van snelheidsremmers.

Actieve inspraak van bewoners 

De verkeersplannen zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met de buurtbewoners. “De afgelopen jaren hebben we intensief contact gehad met de buurtbewoners om samen de mobiliteit in hun wijk te bespreken”, vertelt schepen van Wonen, Wijken en Participatie, Alessandro Cucchiara.


Alle 67.000 Genkenaren werden per brief uitgenodigd om actief mee te denken over de verkeersplannen. In totaal hebben 477 mensen hun voorstellen of reacties gedeeld via het online platform, en 935 bewoners namen delen aan de fysieke inspraakmomenten. Ook meldingen via de stedelijke kanalen werden zorgvuldig meegenomen bij het opstellen van een integraal verkeersplan voor elk stadsdeel.


Na goedkeuring van het verkeersplan ontvingen alle deelnemers een persoonlijk bericht. Vervolgens werden de verkeerswijzigingen uitgevoerd als proefopstellingen. Deze worden minimaal een halfjaar na invoering geëvalueerd op basis van nieuwe metingen en meldingen. Hierbij wordt overlopen of de verwachte resultaten zijn behaald en of er eventueel nog kan worden bijgestuurd. Bij een positieve evaluatie worden de maatregelen definitief geïmplementeerd.

Veilige en aangename woonbuurten 

Het participatieproces heeft geleid tot een reeks gerichte maatregelen in elke wijk. Zo is de gevaarlijke aansluiting van de Genkerhei op de Hasseltweg afgesloten, zijn er snelheidsremmende maatregelen getroffen op de Wintergroenstraat in Sledderlo, en is er een zone 30 ingesteld in Nieuwe Kempen. Daarnaast komt er een veilige oversteekplaats op de André Dumontlaan aan de Herenstraat en de Boommeerstraat, en wordt de fietsstraat Reindpadstraat uitgebreid in de schoolomgeving. “Dit vormt slechts een selectie van de verschillende initiatieven die zijn ondernomen”, zegt schepen van Mobiliteit, Karel Kriekemans.

Een goede basis om op verder te werken 

Dankzij de waardevolle input van buurtbewoners heeft de stad nu een helder en genuanceerd beeld van wat goed gaat in de Genkse straten en waar er problemen zijn. “Overdreven snelheid en sluipverkeer veroorzaken dikwijls overlast en onveiligheid. Daarom zijn er in elk stadsdeel maatregelen genomen en zal er de komende jaren verder worden gewerkt aan een verkeersveiliger Genk.”


“We hebben inmiddels een lijst samengesteld met locaties die we vanaf volgend jaar willen aanpakken. Daarbij zal er extra aandacht worden besteed aan de veiligheid van voetgangers en fietsers, en streven we naar een groene omgeving waar het aangenaam wonen is”, besluit schepen Kriekemans.

genk.be/verkeersplannen