Van overleg naar actie: veiliger en toegankelijker Stationsplein in Genk

Gepubliceerd op maandag 27 januari 2025 10.30 u.

Stad Genk, NMBS, De Lijn en politiezone CARMA werken verder aan een veiligere en toegankelijkere stationsomgeving. De vier prioritaire maatregelen voor het Stationsplein zijn nu omgezet in concrete acties die voor de zomer worden uitgevoerd. 

Veiligere en toegankelijkere stationsomgeving 

Stad Genk, NMBS, De Lijn en politiezone CARMA werken al lange tijd samen aan een veiligere en toegankelijkere stationsomgeving. Tijdens een succesvol overleg in november 2024 werden de plannen verder verfijnd en vier prioritaire maatregelen vastgesteld. 

“De focus hierbij lag op een ruime en overzichtelijke voetgangerszone, een verbeterde signalisatie met meer respect voor de looproutes, een veilige en efficiënte parkeerzone en duidelijk zichtbare busroutes”, vertelt schepen van Mobiliteit, Karel Kriekemans. 

Concrete acties 

“Deze vier maatregelen zijn nu omgezet in een concreet plan voor het Stationsplein”, licht schepen Kriekemans toe. Allereerst komen er veiligere voetgangersroutes, duidelijk aangegeven met gekleurde lijnen. Aan de voorkant van het station wordt een veiligere oversteekplaats aangelegd. De rijbaan wordt er versmald, waardoor voetgangers meer ruimte krijgen. Overstekende voetgangers zullen zo ook beter zichtbaar zijn. 

Ten tweede komt er een verbod op parkeren en stilstaan voor het volledige Stationsplein. Alleen aan de parkeerzone aan de linkerkant, die wordt omgevormd tot een Kiss & Ride zone, is dit nog toegelaten. Aan de rechterkant blijven de parkeerplaatsen beschikbaar voor lang parkeren, tegen een dagtarief van 5 euro. Daarnaast wordt de maximumsnelheid verlaagd van 50 km/u naar 30 km/u. 

Ten derde krijgen taxi’s een nieuwe, herkenbare standplaats. Ze verhuizen van onder de luifel naar de voorkant van de Kiss & Ride zone. “Ze blijven dus aanwezig op het Stationsplein omdat ze een belangrijke rol spelen in de modal split”, legt schepen Kriekemans uit. 

Ten vierde zullen er minder bussen het Stationsplein via de rotonde verlaten. Door de perronindeling aan te passen, kunnen sommige bussen via de ventweg vertrekken. Dit creëert meer ruimte voor voetgangers om veilig over te steken. Bovendien wordt het busplein enkel nog toegankelijk voor bussen, wat zorgt voor minder conflicten tussen bus en auto. 

Ten slotte verplaatsen we de verkeerslichten op de Europalaan naar het westen. Dit zorgt voor een logische looplijn vanuit het station naar de binnenstad. 

Verkeersveilige en aantrekkelijke omgeving 

Deze kortetermijnoplossingen vormen een eerste stap naar een volledig vernieuwd Stationsplein. “Deze legislatuur werken we aan een moderne, aantrekkelijke en verkeersveilige omgeving”, vertelt burgemeester Wim Dries. “We zetten ons in voor optimale toegankelijkheid van het openbaar vervoer en creëren een aantrekkelijke en veilige plek voor inwoners en bezoekers.”