1. MOBILITEIT
Snelheidslimieten zijn er in de eerste plaats om jou en andere weggebruikers te beschermen. Trajectcontroles zijn er om iedereen aan te moedigen om zich aan de opgelegde maximumsnelheid te houden. Alleen zo kunnen we het aantal verkeersslachtoffers drastisch doen dalen.
Bovendien blijven gerichte, mobiele controles mogelijk en blijven we werken aan een betere weginfrastructuur.
De locaties van trajectcontroles zijn gekozen op basis van veel voorkomende klachten over overdreven snelheid van burgers, gecombineerd met objectieve analyses uitgevoerd door politiezone CARMA en stad Genk (dienst mobiliteit). Deze analyses gebeurden op basis van ongevallenstatistieken en snelheidsmetingen.
We selecteerden lokale verbindingswegen met veel doorgaand verkeer om zo het gedrag van overtreders bewust te veranderen zodat ze zich houden aan de geldende limiet op elke Genkse straat of weg.
Op elk van deze tracés zal een snelheidsbeperking van 50 km/uur gelden. Dit betekent dat het zones zijn waar veel mensen wonen en/of waar veel verplaatsingen gebeuren op verschillende manieren (te voet/met de fiets/openbaar vervoer/wagen). Iedereen moet de mogelijkheid krijgen om er zich zorgeloos te begeven.
Ja. Stad Genk zet maximaal in op verkeersveiligheid. Wij willen de kleine groep volhardende snelheidsduivels geen kans meer geven om door de Genkse straten te racen. Enkel een constante controle en het juiste gevolg bij niet-naleving leiden tot de gewenste gedragsverandering.
Ja, GAS-boetes vloeien namelijk niet alleen voort uit de trajectcontroles maar ook uit de vaste - en de mobiele snelheidscameras van de politie.
Indien een dringende tussenkomst van de hulpdiensten vereist is, kunnen zij vanzelfsprekend met de correcte signalisatie sneller rijden dan toegelaten.
Stad Genk mag enkel trajectcontroles plaatsen op gemeentelijke wegen waar de maximale toegelaten snelheid 30 of 50 km per uur bedraagt. Gewestelijke wegen of wegen waar er bijvoorbeeld 70 km/u mag gereden worden, vallen niet onder onze bevoegdheid.
De Genkse trajectcontroles zijn er op deze locaties:
- Guillaume Lambertlaan
- Fletersdel / Sledderloweg
- Boxbergstraat
- Noordlaan
- Bergbeemdstraat
- Emiel Van Dorenlaan
- Rozenkranslaan
- Camerlo / Hoogstraat
- Tennislaan
- Weg naar As: twee trajecten
- Torenlaan
Alle locaties voor trajectcontrole zijn in onderling overleg tussen stad Genk en PZ CARMA gekozen. De basis zijn verkeersongevallen en snelheidsmetingen. Op de Tennislaan gebeurden de voorbije jaren heel wat ongevallen, dikwijls met slachtoffers (ook dodelijk), zowel aan de zijde Hasseltweg als aan de zijde Noordlaan. Daarbij komen de meldingen van geluidsoverlast door te snel verkeer vanwege de omwonenden.
Tevens volgen hier een aantal feiten over de Tennislaan en verkeersveiligheid;
- het eerste deel tussen Hasseltweg en brug Spoorweg- is al een aantal jaren zone 50
- het tweede deel van de Tennislaan werd meer dan een jaar geleden ingevoerd, er verandert nu dus niets aan het snelheidsregime
- een zachte weggebruiker aanrijden aan 70 km/uur versus 50 km/uur verdriedubbelt de overlijdenskans van 15% naar 50%
- Door aan 50 km/ uur in plaats van 70 km/uur te rijden, doe je er maar 10 seconden langer over
- Bovendien verdriedubbelt de overlijdenskans van 15% naar 50% wanneer een zachte weggebruiker aangereden wordt aan 50 km/uur versus 70 km/uur
- Tennislaan wordt een belangrijke fietsverbinding voor functionele verplaatsingen (ontwikkeling fietssnelweg F76)
- de verkeersdrempel had een zeer beperkt en slechts lokaal effect op de verkeersveiligheid. Met de trajectcontrole wordt er een constante snelheid gegarandeerd over een afstand van 2 km.
Naar aanleiding van een Ministerieel Besluit van minister Lydia Peeters (dd. november 2021), besliste wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de maximumsnelheid te verlagen op de Weg Naar As (tussen de Pachthofstraat en de André Dumontlaan).
De Weg Naar As loopt door een woongebied, met Oud-Winterslag ten westen en Gelieren ten oosten van de weg. Bovendien ligt de weg in de onmiddellijke omgeving van scholencampus Bret, waar zich zowel kleuter-, lagere als middelbare scholen bevinden. Er gebeuren regelmatig ongevallen, vooral ter hoogte van de kruispunten. Het verlagen van de snelheid zorgt voor minder ongevallen en een lagere impact indien een ongeval zou gebeuren.
Op 1 januari 2022 werd op de Weg Naar As tevens de trajectcontrole geactiveerd. Deze snelheidsverlaging, beslist en uitgevoerd door AWV, zou er echter ook gekomen zijn zonder de invoering van trajectcontroles. Door de snelheidsverlaging naar 50 km/u streven we naar een veiliger verkeer, met als bonus dat deze snelheidsverlaging ook een gunstig effect heeft op geluidsoverlast door verkeer. Bovendien wordt de snelheid zo uniform voor de gehele Weg Naar As, waarbij in de schoolomgeving dynamisch 30 km/u geldt.
Stad Genk streeft naar een gedragswijziging bij volhardende snelheidsovertreders. Er worden geen uitzonderingen gemaakt. Vandaar dat één snelheidsovertreder op eenzelfde dag op hetzelfde of op een ander tracé meerdere boetes kan oplopen. Hiermee wordt een duidelijk signaal gegeven: de snelheidslimiet is de veiligheidslimiet.
Overdreven snelheid, het gebruik van gsm achter het stuur en het niet dragen van een gordel zorgen niet voor een veilige manier om je in het verkeer te begeven, dat klopt helemaal. Weet dat de politie deze overtredingen altijd kan beboeten.
De trajectcontroles (die werken met een ANPR-camera) hebben als doel om iedereen aan te moedigen om zich aan de opgelegde maximumsnelheid te houden. Bij een snelheidsovertreding volgt een boete.
Momenteel zal de installatie echter niet gebruikt worden om geautomatiseerd en op grote schaal andere overtredingen vast te stellen en te beboeten.
Uit een studie van de Universiteit van Hasselt blijkt dat op wegen met een trajectcontrole:
- het aantal snelheidsovertreders daalt;
- het aantal zware snelheidsovertreders zeer sterk daalt;
- het aantal ongevallen daalt, ook voor en na de bewaakte zone.
Het vermijden van trajectcontroles op de verbindingswegen door snel dwars door de wijken te rijden wordt gemonitord. De politie zal indien noodzakelijk ook daar controles uitvoeren. Meldingen van sluipverkeer kunnen steeds doorgegeven worden aan de stad. Na objectieve analyse worden indien noodzakelijk ingrepen uitgevoerd die sluipverkeer, dat niet thuishoort in de wijken, ontmoedigen. Feedback en gezamenlijk overleg is mogelijk op de participatiemomenten van de verkeersplannen per stadsdeel, meer info vind je hierover op https://www.genk.be/verkeersplannen.
Gemeente- en stadsbesturen hebben sinds 1 februari 2021 de bevoegdheid om GAS-boetes (GAS5) te geven voor kleine snelheidsovertredingen. Stad Genk grijpt deze mogelijkheid aan. Een betere handhaving zal leiden tot een beter gedrag in het verkeer en dat leidt meteen tot een hogere verkeersveiligheid. GAS-ambtenaren zullen de boetes kunnen verwerken. Zware overtredingen zullen wel nog altijd door de politie worden afgehandeld.
De flitspalen die geïnstalleerd zijn op de tracés van de trajectcontroles, worden weggenomen. Stad Genk en politiezone CARMA bepalen in onderling overleg waar ze kunnen ingezet worden. De nieuwe plaatsen worden gekozen op basis van analyses van snelheidscontroles en ongevallenstatistieken. Flitspalen die niet op de tracés van de trajectcontroles staan, blijven behouden. Ook mobiele snelheidscontroles zullen blijven uitgevoerd worden door politiezone CARMA.
Sinds 01 december 2021 zijn de eerste trajectcontroles reeds actief, zijnde Rozenkranslaan en Emiel Vandorenlaan. De overige trajectcontroles zijn gefaseerd opgestart vanaf 03 januari 2022. Op dit moment zijn alle trajectcontroles actief.
Iedereen dient zich te houden aan de vastgelegde maximumsnelheden. Want een maximumsnelheid is geen suggestie, het is een limiet. Wanneer deze limiet overschreden wordt, heeft dat een geldboete tot gevolg.
We maken in onze stad afspraken die ons helpen om zo goed en veilig mogelijk samen te leven. Een van die afspraken is dat we ons aan de maximumsnelheid houden. Iedereen. Want een maximumsnelheid is geen suggestie. Het is een limiet. Trager mag, sneller niet. Voor alle Genkenaren geldt: vanaf 50 kilometer per uur op deze tracés is een beetje te snel ook te snel. Rij dus alstublieft voorzichtig. We zijn er zeker van dat de Genkenaar echt wel begrijpt dat dit nodig is om ervoor te zorgen dat we ons allemaal veiliger kunnen voelen in het verkeer. Want te snel en roekeloos rijden is de grootste klacht van meer dan 70 % van de Genkenaren.
Een drempel op een verbindingsweg heeft slechts een lokaal effect, met ook kans op patsergedrag van bruusk remmen en erna terug hard optrekken. De trajectcontrole verhoogt de objectieve en de subjectieve veiligheid over het volledige tracé.
Op de Noordlaan, Tennislaan en Koerweg werden in november 21 en december 21 de bestaande verkeersdrempels weggenomen.
Het kruispunt Margarethalaan/Noordlaan werd zo heringericht dat voor het kruisen van het fietspad/zebrapad door inkomend/uitgaand autoverkeer nog steeds een drempel moet genomen worden. Dit verhoogt de bescherming van de kwetsbare weggebruiker daar.
De drempel op Tennislaan was enkel snelheid remmend bedoeld, hier was geen oversteekfunctie voorzien voor actieve weggebruikers. Verderop werd de oversteekplaats voor fietsers verbeterd tijdens deze werken.
Op Koerweg was er tot nu toe geen oversteekplaats voor fietsers voorzien. In het nieuw ontwerp is deze wel voorzien.
Bovendien is het ook wettelijk bepaald dat, voor een trajectcontrole, over het volledige traject een uniforme snelheid moet gelden. Officiële drempels hebben een beperking van 30 km/u. Dit strookt dus niet met de snelheid van 50 km/u op het tracé van de snelheidscontroles. Bij de herinrichting wordt uiteraard maximaal ingezet op de veiligheid van de voetgangers en fietsers.
Ja, dit kan.
Sommige installaties (flitspalen), in zone 30 en 50, worden namelijk nog steeds beheerd door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Dit maakt dat de GAS-reglementering dan niet van toepassing is. Deze vaststellingen worden dus strafrechtelijk afgehandeld d.m.v. een onmiddellijke inning. Dit is bijvoorbeeld het geval voor de flitspaal gelegen t.h.v. het kruispunt Torenlaan en Henri Forirstraat in Genk.
2. TECHNISCH
Een trajectcontrole werkt met een ANPR-camera, die nummerplaten kan herkennen. Op het begin- en eindpunt van een traject maakt de camera een foto van je auto. Op basis van het tijdsinterval tussen die twee fotos wordt je gemiddelde snelheid bepaald. Als die te hoog is, krijg je een boete.
ANPR staat voor Automatic Number Plate Recognition: automatische nummerplaatherkenning. Door gebruik te maken van optische leesapparatuur kan een ANPR-camera een foto omzetten in data. Die data kunnen gebruikt worden om - indien nodig - een boete op te stellen.
Ja, dat kan. Alle ANPR-cameras in België moeten verplicht aangesloten worden op de nationale AMS-server. Politiezones kunnen zo hits ontvangen wanneer er nummerplaten geseind staan of verdacht zijn.
Om de gedragsverandering maximaal te realiseren, wil de stad iedereen ook tonen dat het systeem werkt. Daarom willen we een dashboard opmaken waarop alle data verzameld worden. Dit dashboard, dat publiek toegankelijk is, laat zien hoeveel passanten elk traject heeft, hoe snel er gemiddeld gereden wordt, hoeveel overtredingen er gebeuren, enzovoort... Dit overzichtsdashboard wordt in een later stadium in gebruik genomen.
Neen, de ANPR-camera's zullen geen geluidsmetingen doen.
De ANPR-camera capteert de nummerplaat en een deel van het voertuig. De overzichtscamera geeft een beeld in kleur van het voertuig en de onmiddellijke omgeving. De overzichtscamera toont de context waar het voertuig zich bevindt.
De normen voor de plaatsing wordt bepaald door de fabrikant. Dit maakt deel uit van het homologatiedossier dat moet goedgekeurd worden door de officiële instanties. De ligging van de cameras heeft dus absoluut geen invloed op de snelheidsresultaten.
De werkelijke snelheid wordt gemeten op basis van geijkte cameras. De marge om effectief te gaan beboeten wordt bepaald door de politie.
De cameras krijgen een conformiteitskeuring en een ijking door de officiële instanties BMI of VIAS.
De digitale smiley-borden geven de automobilisten een extra waarschuwing als ze te snel rijden: ze geven een groene smiley voor wie zich aan de snelheidsregels houdt en een rode voor wie dat niet doet. De bedoeling van dit bord is vooral bewustwording creëren. Het geeft de bestuurder onmiddellijk feedback, maar heeft in de wegcode echter geen gewicht. Het aangeven van de correcte snelheid wordt wel nagestreefd. Door de afwijking die autoconstructeurs naar boven doen, is het perfect mogelijk dat men op de kilometerteller 56 km/u rijdt, terwijl het bord een groene smiley geeft. Trajectcontroles worden dus veel strenger en nauwkeuriger geijkt dan digitale snelheidsborden.
Een trajectcontrole is een systeem waarbij de gemiddelde snelheid over een langere afstand wordt gemeten. Het effect van een trajectcontrole is anders dan bij flitspalen. In de buurt van flitspalen remmen bestuurders soms plots af om daarna weer op te trekken. Trajectcontrole zorgt voor een gelijkmatige verkeersstroom en een rustiger wegbeeld.
3. PRIVACY
Enkel de politie mag snelheidsovertredingen vaststellen. Zij zullen dus rechtstreeks toegang krijgen tot de verzamelde gegevens. Nadien worden deze gegevens overgemaakt aan Stad Genk zodat zij de boetes kunnen opmaken.
Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheid om met geanonimiseerde data een dashboard te creëren om de impact van de trajectcontroles continu te monitoren en mobiliteitsanalyses te verrichten.
Alle data worden gedeeld met de federale politie. Dat is een wettelijke verplichting.
Enkel personen die een schriftelijke aanvraag doen en een rechtmatig belang kunnen aantonen, kunnen een kopie krijgen van de vaststelling of beslissing.
Bijvoorbeeld: verzekeringsmaatschappijen, advocaten n.a.v. een aanstelling of geschil, etc..
4. JURIDISCH
Ja, u kan verweer indienen via het webformulier op www.genk.be/gas.
U kan de gegevens van de bestuurder doorgeven via het webformulier op www.genk.be/gas.
Om dubbele betalingen te vermijden, gelieve uw briefwisseling niet zelf over te maken aan de bestuurder aangezien er van ons uit een brief zal vertrekken.
Je hebt het recht om tegen deze beslissing beroep aan te tekenen bij de politierechtbank. Dit moet binnen de maand vanaf de kennisgeving van de beslissing gebeuren.
U kan een kopie krijgen van het kalibratie certificaat in het kader van openbaarheid van bestuur, mits online of schriftelijk aanvragen van het afschrift van een bestuursdocument via https://www.genk.be/toegangbestuursdocumenten.
Je gegevens zullen, in navolging van artikel 44 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en mits naleving van de voorwaarden bepaald in het Koninklijk Besluit, worden opgenomen in het register van de gemeentelijke administratieve sancties. Je gegevens worden verwerkt conform de bepalingen van de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens. Je hebt op ieder moment recht tot inzage en rechtzetting van de gegevens die jou betreffen.
De stad Genk stelt verkeersveiligheid voor elke weggebruiker als prioriteit. Gemeente- en stadsbesturen hebben sinds 1 februari 2021 de bevoegdheid om GAS-boetes op te leggen voor beperkte snelheidsovertredingen. We grijpen deze mogelijkheid aan. Een betere handhaving zal leiden tot een beter gedrag in het verkeer en dat leidt meteen tot een hogere verkeersveiligheid. De afdeling Maatschappelijke Veiligheid van de stad Genk staat zelf in voor de verwerking van de GAS-boetes. Er wordt geen beroep gedaan op een externe firma voor de verwerking van de GAS-boetes. De inkomsten investeren we in onder andere lokale veiligheidsmaatregelen.
5. FINANCIEEL
Ja, je kan een afbetalingsplan aanvragen via genk.be/gas, telefonisch op 089 65 40 48 of per e-mail debiteuren@genk.be.
De correcte betalingsgegevens vind je onderaan terug.
Opgelet: de gestructureerde mededeling verschilt per dossier en vind je terug bij de betalingsinformatie. Deze mededeling is verplicht te vermelden bij elke betaling.
Begunstigde: Stadsbestuur Genk
Stadsplein 1 - 3600 GENK
IBAN: BE90 0971 7082 0232
BIC: GKCCBEBB
Mededeling: +++XXX/XXXX/XXXXX+++
Een GAS-boete is geen factuur, maar een betalingsverzoek naar aanleiding van een opgelegde sanctie. Deze is conform de vigerende politieverordening.
Bovendien kunnen vennootschappen een GAS-boete niet inbrengen als kost. Sinds de hervorming van de vennootschapsbelasting in 2020 zijn boetes niet meer aftrekbaar, omdat boetes fiscaal niet als kost gezien kunnen worden.
Een retributie (vb. het niet betalen van parkeergeld) daarentegen kan wel nog als kost gezien worden, omdat dit fiscaal gezien geen boete is.
De inkomsten investeren we onder andere in lokale veiligheidsmaatregelen.
De boete bedraagt voor de eerste 10 kilometer per uur, boven de toegelaten maximumsnelheid van 30 of 50 kilometer per uur, 53 euro. De boete wordt nadien vermeerderd voor elke bijkomende kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden. Indien het gaat over een overtreding buiten de bebouwde kom, dan zal de boete telkens vermeerderd worden met 6 euro per bijkomende kilometer. Indien het gaat over een overtreding binnen de bebouwde kom (Boxbergstraat & Rozenkranslaan), dan zal de boete telkens vermeerderd worden met 11 euro per bijkomende kilometer. Deze bedragen kunnen in de toekomst nog wijzigen in functie van de wegcode.
Het boetebedrag wordt berekend aan de hand van de gemeten snelheid. Er wordt geen verhoging van de geldboete voorzien voor herhaalde beperkte snelheidsovertredingen.
Het weghalen van de verkeersdrempels is mee opgenomen in het onderhoudsplan van onze stadswegen, waarin ook andere structurele onderhoudswerken zijn voorzien, ten bedrage van € 1.321.368,85 euro inclusief BTW.
Je moet wachten op het antwoord van de sanctionerend ambtenaar. Als het verweer gegrond is, volgt er geen sanctie. Indien de sanctionerend ambtenaar oordeelt dat het verweer ongegrond is, dan dient de boete alsnog betaald te worden. Dit zal dan ook vermeld staan in de brief die je zal ontvangen.