Taxivergunning en bestuurderspas

Iedereen die een taxidienst uitbaat, moet een geldige vergunning hebben om dit te doen. Die vergunning wordt afgeleverd door de stad of gemeente waar de exploitatiezetel (de plaats waar de activiteiten plaatsvinden) taxidienst is gelegen. 

Een aanvraag doe je digitaal bij de Vlaamse overheid. Daar kan je ook het gebruik van taxistandplaatsen aanvragen, net als een bestuurderspas. 

Vraag online aan

Wat meebrengen 

  • Kopie van identiteitskaart 
  • Uittreksel strafregister 
  • Document dat de exploitant zich in orde stelt met de sociale lasten 
  • Attest dat de exploitant zich in orde stelt met de fiscale lasten 
  • Laatst behaalde diploma of erewoordverklaring (aan te vragen bij afdeling Economie) 
  • Documenten voertuigen: 
  • Bewijs terbeschikkingstelling voertuig 
  • Brief-secretaris-generaal uitzondering ceremonievervoer 
  • Eenvormigheidsattest 
  • Inschrijvingsbewijs (kentekenbewijs) 
  • Kopie verzekeringspolis 
  • Kopie verzekering (groene kaart) 
  • Keuringsbewijs (technische keuring) 
  • Dienststaat en vervoerbewijs van een testrit per voertuig 

Normen 

Wees je ervan bewust dat de taxivoertuigen altijd moeten voldoen aan steeds groenere normen. 

  • 5 personen: 67, 5+ personen: 63, 5+ minibus en limo: 54 
  • Vanaf 01/01/2025 is dat 74 71 en 61 
  • Vanaf 01/01/2030 is dat zero-emissie 

De ecoscore kan je terugvinden op de website www.ecoscore.be. Surf naar www.vlaanderen.be/taxi als je meer info wil over het uitbaten van een taxidienst. 

Bedrag 

De overheid heft jaarlijks een retributie voor de afgifte van een taxivergunning. Die retributie wordt per voertuig vermeld in de vergunning. 

Ook voor een bestuurderspas wordt een retributie geheven.