Stedelijke aantrekkingskracht

Genk is een jonge stad:

  • neemt functies op voor de regio
  • zet sterk in op deze functies en wil dit in de toekomst blijven doen.

Doel

  • Burgers wonen graag in de stad.
  • Jongeren willen graag in de stad blijven.
  • Klanten en toeristen willen de stad opzoeken.
  • Bedrijven willen zich vestigen.
  • Investeerders willen projecten ontwikkelen.
  • ...

Genk is een groeiende stad

  • C-mine
  • Thor Park
  • LABIOMISTA
  • SportinGenk Park
  • Portavida
  • ZOL-campus
  • ...

Uitdagingen

  • Stadscentrum verder ontwikkelen
  • Inwonersaantal optrekken
  • Verschillende activiteiten optrekken
  • Aantrekkingskracht als onderwijsstad optrekken

Actieplannen

Het stadscentrum genereert een onderscheidende wervingskracht.

  • De ontwikkeling van de Stationsomgeving opstarten.
  • De ontwikkeling van de Evence Coppeelaan inzetten door ontharding en een eerste woonontwikkeling.
  • Het oud gemeentehuis een nieuwe bestemming geven.
  • De site Regina Mundi – Katteberg in privaat publieke samenwerking ontwikkelen.
  • Het stadskantoor vernieuwen.
  • Een nieuwbouw voor de stedelijke academie realiseren.
  • Het oude slachthuis afbreken.
  • Vergroening stadscentrum realiseren door verbindingen tussen groen in de rand van het centrum en de kern van het centrum, versterking stadsparken en onderscheidende vergroening van de kern van het stadscentrum.
  • De identiteit van de publieke omgeving versterken door verbetering van de routing, verlichting, creatief- architecturale en ruimtelijk ingrepen in publieke ruimtes en dit in samenhang met het vergroeningsplan.
  • Het woonprogramma voor Genk centrum verbreden met een aanbod voor jonge gezinnen, met focus op betaalbaarheid.
  • Een Strategisch Commercieel Plan voor het stadscentrum opmaken en implementeren.
  • De vernieuwing van Shopping 2 faciliteren.
  • De identiteitsontwikkeling en dynamiek versterken door invulling leegstand op basis van onderscheidende concepten.
  • Bijkomende klanten werven op basis van originele marketing en communicatie.
  • Het uitgangsleven versterken.
  • Het stadscentrum profileren op basis van vlotte bereikbaarheid.
  • Wegen en publieke ruimtes onderhouden.

C-mine functioneert als hybride artistieke site met een sterke inbedding in de omgeving.

  • Een onderscheidend en wervend bezoekersaanbod in de diverse kunstdisciplines creëren en programmeren.
  • De realisatie van eigen activiteiten en die van derden logistiek faciliteren en de site logistiek beheren.
  • C-mine profileert zich met een onderscheidene branding en communicatie.
  • Infrastructuur verhuren en MICE-activiteiten aantrekken.
  • Bezoekers op een gepaste en klantvriendelijke wijze onthalen.
  • Artistieke talentontwikkeling met bijzondere aandacht voor kinderen en jongeren opzetten.
  • De artistiek creatieve community uitbouwen.
  • C-mine atelier realiseren.
  • Creatieve bedrijvigheid op de C-mine site verder ontwikkelen.
  • C-mine als demowijk voor duurzame woonontwikkeling uitbouwen.
  • De ontwikkeling van de terril voorbereiden.
  • De verbinding tussen C-mine en de omgeving verbeteren.

LABIOMISTA inspireert tot artistieke, kosmopolitische stadsontwikkeling.

  • Bezoekers voor LaBiomista en het gedachtengoed omtrent Biodiversiteit /Mix van Leven aantrekken.
  • Opundi-projecten en Nomadland, gebaseerd op de filosofie Biodiversiteit/ Mix van Leven ontwikkelen.
  • Commerciële ontwikkelingen in de buurt op gang trekken.
  • De ruimtelijke verbinding LaBiomista – omgeving versterken.
  • Marketing en promotie LaBiomista realiseren.
  • De site onderhouden.

Thor ontwikkelt verder als economisch, technologisch ecosysteem in een parkomgeving.

  • De beheersstructuren uitbouwen.
  • De Smart manufacturing campus realiseren.
  • Nieuwe bedrijven aantrekken.
  • Energie-innovatie – initiatieven op de site / in de stad realiseren.
  • Thor Central exploiteren.
  • Private partner voor MICE en Leisure hotel aantrekken.
  • Thor Park uitbouwen als toegangspoort National Park Hoge Kempen.
  • Het Thor Park inbedden en verankeren in de ruime én directe omgeving met het kolenspoor als hefboom voor transformatie.
  • Marketing en promotie Thor Park realiseren.
  • De site onderhouden, inclusief renovatie erfgoed.
  • Participatie aan de T2-campus en realisatie van het STEM aanbod voor scholen.

Kattevennen evolueert als (cosmic) adventure park.

  • De exploitatie van de Cosmodrome optimaliseren.
  • Het outdoor- aanbod versterken, het aanbod door derden faciliteren.
  • Toegangsweg en parking realiseren.
  • De verbinding tussen Kattevennen – stadscentrum versterken door de ontwikkeling van de vallei.
  • De site onderhouden en beheren.

SportinGenk Park krijgt verder vorm als sportsite en andere grote sportsites dragen bij tot versterkte verstedelijking.

  • Het SportinGenk Park verder uitbouwen tot het centrale ankerpunt in het Genkse sportgebeuren.
  • Het horeca- en eventgebeuren op de site optimaliseren.
  • Het technisch beheer, gebouwen- en groenbeheer optimaliseren.
  • Het aanbod aan zwemmogelijkheden verruimen.
  • Het belevingsaanbod in het SportinGenk Park duurzaam ontwikkelen met oog op het aantrekken van potentiële sporters en het verhogen van de sportieve belevingswaarde.
  • Het beheer van de sportzalen en buitenaccommodaties optimaliseren.
  • De verdere ontwikkelingen van bovenlokale sportinfrastructuren waaronder Horensbergdam, Vliegveld Zwartberg, … faciliteren met als doel de uitbreiding van het professionele sportgebeuren en het daarmee verbonden ondernemerschap.
  • Marketing en promotie rond sport realiseren.
  • De site onderhouden en beheren.

Portavida groeit als innoverende welzijnscampus.

  • Nieuwe zorg- en welzijnsvoorzieningen aantrekken.
  • Innovatie projecten uitwerken en implementeren.
  • Een branding- en communicatiestrategie uitwerken en implementeren.
  • Ontwikkelplannen opmaken.
  • Herfstvreugde verkopen.
  • Het kantoorgebouw verkopen.
  • De publieke ruimte inrichten.
  • De site onderhouden en beheren.
  • Het facilitair management op Portavida verder ontwikkelen.

LO2020

  • De synergie tussen het ruimtelijke en sociale luik van het Masterplan LO2020 versterken en de algemene dynamiek bewaken.
  • Een dynamische site voor school - sport - vrije tijd realiseren.
  • Meiboom verder ontwikkelen.
  • Nieuw-Sledderlo verder ontwikkelen met extra aandacht voor leefbaarheid en sociale cohesie.
  • De kern van Oud-Sledderlo versterken.
  • De natuur- en belevingswaarde van het Bospark versterken.

Mastervisie Kolderbos

  • De projectdefinitie opmaken.
  • De mastervisie opmaken.
  • De mastervisie en de bijhorende deelacties uitwerken.
  • De met samenwerking Nieuw Dak en andere partners uitwerken en optimaliseren.

Organisatie van happenings met externe wervingskracht die bestedingen in Genk genereren.

  • Wervende grote en kleinere evenementen organiseren die burgers en bezoekers bijzondere belevingen bieden en economie in de stad ondersteunen, met aandacht voor duurzaamheid.
  • Organisaties door derden ondersteunen.
  • De evenementen promoten.

Genk positioneert zich als aantrekkelijke bestemmingslocatie.

  • Een gastvrij onthaal in Genk organiseren.
  • Genk in de markt zetten als een aantrekkelijke verblijfslocatie.
  • Genk als MICE bestemming positioneren en promoten.
  • Nieuwe infrastructuren en producten voor bezoekers realiseren.

Stad Genk versterkt zich als centrumstad.

  • De ontwikkeling van het KRC-stadion faciliteren en ondersteunen en omkaderen met planontwikkeling voor de zone Genk Noord.
  • De verdere ontwikkeling van de Veiligheidscampus als opleidings- en ondernemingscampus faciliteren en ondersteunen.
  • De interactie tussen Bokrijk en Genk versterken.
  • Een campussfeer in de Xentro zone ondersteunen.
  • De verdere ontwikkeling van het Synapspark faciliteren en ondersteunen.