Stedelijke aantrekkingskracht
Genk is een jonge stad:
- neemt functies op voor de regio
- zet sterk in op deze functies en wil dit in de toekomst blijven doen.
Doel
- Burgers wonen graag in de stad.
- Jongeren willen graag in de stad blijven.
- Klanten en toeristen willen de stad opzoeken.
- Bedrijven willen zich vestigen.
- Investeerders willen projecten ontwikkelen.
- ...
Genk is een groeiende stad
- C-mine
- Thor Park
- LABIOMISTA
- SportinGenk Park
- Portavida
- ZOL-campus
- ...
Uitdagingen
- Stadscentrum verder ontwikkelen
- Inwonersaantal optrekken
- Verschillende activiteiten optrekken
- Aantrekkingskracht als onderwijsstad optrekken
Actieplannen
Het stadscentrum genereert een onderscheidende wervingskracht.
- De ontwikkeling van de Stationsomgeving opstarten.
- De ontwikkeling van de Evence Coppeelaan inzetten door ontharding en een eerste woonontwikkeling.
- Het oud gemeentehuis een nieuwe bestemming geven.
- De site Regina Mundi – Katteberg in privaat publieke samenwerking ontwikkelen.
- Het stadskantoor vernieuwen.
- Een nieuwbouw voor de stedelijke academie realiseren.
- Het oude slachthuis afbreken.
- Vergroening stadscentrum realiseren door verbindingen tussen groen in de rand van het centrum en de kern van het centrum, versterking stadsparken en onderscheidende vergroening van de kern van het stadscentrum.
- De identiteit van de publieke omgeving versterken door verbetering van de routing, verlichting, creatief- architecturale en ruimtelijk ingrepen in publieke ruimtes en dit in samenhang met het vergroeningsplan.
- Het woonprogramma voor Genk centrum verbreden met een aanbod voor jonge gezinnen, met focus op betaalbaarheid.
- Een Strategisch Commercieel Plan voor het stadscentrum opmaken en implementeren.
- De vernieuwing van Shopping 2 faciliteren.
- De identiteitsontwikkeling en dynamiek versterken door invulling leegstand op basis van onderscheidende concepten.
- Bijkomende klanten werven op basis van originele marketing en communicatie.
- Het uitgangsleven versterken.
- Het stadscentrum profileren op basis van vlotte bereikbaarheid.
- Wegen en publieke ruimtes onderhouden.
C-mine functioneert als hybride artistieke site met een sterke inbedding in de omgeving.
- Een onderscheidend en wervend bezoekersaanbod in de diverse kunstdisciplines creëren en programmeren.
- De realisatie van eigen activiteiten en die van derden logistiek faciliteren en de site logistiek beheren.
- C-mine profileert zich met een onderscheidene branding en communicatie.
- Infrastructuur verhuren en MICE-activiteiten aantrekken.
- Bezoekers op een gepaste en klantvriendelijke wijze onthalen.
- Artistieke talentontwikkeling met bijzondere aandacht voor kinderen en jongeren opzetten.
- De artistiek creatieve community uitbouwen.
- C-mine atelier realiseren.
- Creatieve bedrijvigheid op de C-mine site verder ontwikkelen.
- C-mine als demowijk voor duurzame woonontwikkeling uitbouwen.
- De ontwikkeling van de terril voorbereiden.
- De verbinding tussen C-mine en de omgeving verbeteren.
LABIOMISTA inspireert tot artistieke, kosmopolitische stadsontwikkeling.
- Bezoekers voor LaBiomista en het gedachtengoed omtrent Biodiversiteit /Mix van Leven aantrekken.
- Opundi-projecten en Nomadland, gebaseerd op de filosofie Biodiversiteit/ Mix van Leven ontwikkelen.
- Commerciële ontwikkelingen in de buurt op gang trekken.
- De ruimtelijke verbinding LaBiomista – omgeving versterken.
- Marketing en promotie LaBiomista realiseren.
- De site onderhouden.
Thor ontwikkelt verder als economisch, technologisch ecosysteem in een parkomgeving.
- De beheersstructuren uitbouwen.
- De Smart manufacturing campus realiseren.
- Nieuwe bedrijven aantrekken.
- Energie-innovatie – initiatieven op de site / in de stad realiseren.
- Thor Central exploiteren.
- Private partner voor MICE en Leisure hotel aantrekken.
- Thor Park uitbouwen als toegangspoort National Park Hoge Kempen.
- Het Thor Park inbedden en verankeren in de ruime én directe omgeving met het kolenspoor als hefboom voor transformatie.
- Marketing en promotie Thor Park realiseren.
- De site onderhouden, inclusief renovatie erfgoed.
- Participatie aan de T2-campus en realisatie van het STEM aanbod voor scholen.
Kattevennen evolueert als (cosmic) adventure park.
- De exploitatie van de Cosmodrome optimaliseren.
- Het outdoor- aanbod versterken, het aanbod door derden faciliteren.
- Toegangsweg en parking realiseren.
- De verbinding tussen Kattevennen – stadscentrum versterken door de ontwikkeling van de vallei.
- De site onderhouden en beheren.
SportinGenk Park krijgt verder vorm als sportsite en andere grote sportsites dragen bij tot versterkte verstedelijking.
- Het SportinGenk Park verder uitbouwen tot het centrale ankerpunt in het Genkse sportgebeuren.
- Het horeca- en eventgebeuren op de site optimaliseren.
- Het technisch beheer, gebouwen- en groenbeheer optimaliseren.
- Het aanbod aan zwemmogelijkheden verruimen.
- Het belevingsaanbod in het SportinGenk Park duurzaam ontwikkelen met oog op het aantrekken van potentiële sporters en het verhogen van de sportieve belevingswaarde.
- Het beheer van de sportzalen en buitenaccommodaties optimaliseren.
- De verdere ontwikkelingen van bovenlokale sportinfrastructuren waaronder Horensbergdam, Vliegveld Zwartberg, … faciliteren met als doel de uitbreiding van het professionele sportgebeuren en het daarmee verbonden ondernemerschap.
- Marketing en promotie rond sport realiseren.
- De site onderhouden en beheren.
Portavida groeit als innoverende welzijnscampus.
- Nieuwe zorg- en welzijnsvoorzieningen aantrekken.
- Innovatie projecten uitwerken en implementeren.
- Een branding- en communicatiestrategie uitwerken en implementeren.
- Ontwikkelplannen opmaken.
- Herfstvreugde verkopen.
- Het kantoorgebouw verkopen.
- De publieke ruimte inrichten.
- De site onderhouden en beheren.
- Het facilitair management op Portavida verder ontwikkelen.
LO2020
- De synergie tussen het ruimtelijke en sociale luik van het Masterplan LO2020 versterken en de algemene dynamiek bewaken.
- Een dynamische site voor school - sport - vrije tijd realiseren.
- Meiboom verder ontwikkelen.
- Nieuw-Sledderlo verder ontwikkelen met extra aandacht voor leefbaarheid en sociale cohesie.
- De kern van Oud-Sledderlo versterken.
- De natuur- en belevingswaarde van het Bospark versterken.
Mastervisie Kolderbos
- De projectdefinitie opmaken.
- De mastervisie opmaken.
- De mastervisie en de bijhorende deelacties uitwerken.
- De met samenwerking Nieuw Dak en andere partners uitwerken en optimaliseren.
Organisatie van happenings met externe wervingskracht die bestedingen in Genk genereren.
- Wervende grote en kleinere evenementen organiseren die burgers en bezoekers bijzondere belevingen bieden en economie in de stad ondersteunen, met aandacht voor duurzaamheid.
- Organisaties door derden ondersteunen.
- De evenementen promoten.
Genk positioneert zich als aantrekkelijke bestemmingslocatie.
- Een gastvrij onthaal in Genk organiseren.
- Genk in de markt zetten als een aantrekkelijke verblijfslocatie.
- Genk als MICE bestemming positioneren en promoten.
- Nieuwe infrastructuren en producten voor bezoekers realiseren.
Stad Genk versterkt zich als centrumstad.
- De ontwikkeling van het KRC-stadion faciliteren en ondersteunen en omkaderen met planontwikkeling voor de zone Genk Noord.
- De verdere ontwikkeling van de Veiligheidscampus als opleidings- en ondernemingscampus faciliteren en ondersteunen.
- De interactie tussen Bokrijk en Genk versterken.
- Een campussfeer in de Xentro zone ondersteunen.
- De verdere ontwikkeling van het Synapspark faciliteren en ondersteunen.