Vrije Basisschool Driehoeven en GO! BS Stippe Stap lanceren het project School op de Teller. Met dit initiatief streeft de stad ernaar mobiliteitsuitdagingen vanuit kindperspectief te benaderen en schoolomgevingen te creëren die aansluiten bij de behoeften en wensen van kinderen en buurtbewoners.
In de Week van de Mobiliteit, van 16 tot 22 september, gaan Vrije Basisschool Driehoeven en GO! BS Stippe Stap van start met School op de Teller. Dit project brengt leerlingen, leerkrachten, ouders, buurtbewoners en lokale belangengroepen samen om te werken aan een verkeersveilige en aangename schoolomgeving. We willen mobiliteitsuitdagingen vanuit het perspectief van kinderen benaderen, vertelt schepen van Mobiliteit, Karel Kriekemans. Zo krijgen kinderen de kans om zich op een veilige en zelfstandige manier naar school te verplaatsen.
Verkeersdata voor iedereen beschikbaar
De komende weken gaan we actief op zoek naar buurtbewoners die een Telraam willen installeren in de schoolomgevingen, vertelt Glenn Godin die het traject namens Mobiel 21 begeleidt. Een Telraam is een verkeerssensor die automatisch het aantal voetgangers, fietsers, personenwagens en zware voertuigen registreert in een straat.
Inwoners kunnen het toestel eenvoudig achter een raam plaatsen en op die manier voortdurend data verzamelen. Hierdoor is er op elk moment informatie beschikbaar over de mobiliteit in hun omgeving. De verzamelde verkeersdata is openbaar toegankelijk via www.telraam.net. "Deze gegevens bieden dus de mogelijkheid om persoonlijke ervaringen te koppelen aan objectieve cijfers, benadrukt schepen Kriekemans.
Samenwerken aan een veiligere schoolomgeving
Kinderen gaan ook aan de slag met deze data. In het project School op de Teller leren kinderen uit het 4e, 5e en 6e leerjaar wat duurzame mobiliteit inhoudt en wat dit betekent voor hun lokale omgeving. Ze krijgen inzicht in de mobiliteitsuitdagingen rond hun school, onderbouwen hun bevindingen met data, bedenken samen creatieve oplossingen en presenteren ze aan volwassenen.
Vervolgens gaan buurtbewoners, scholen, ouderraden, lokale belangengroepen, de lokale politie en de mobiliteitsdienst van de stad in gesprek over mogelijke maatregelen. Tijdens participatieworkshops worden mobiliteitsmaatregelen besproken die in de praktijk getest en geëvalueerd kunnen worden.
Op basis van deze informatie zullen we mobiliteitsexperimenten op straat uitvoeren. Zo kunnen we de impact van de maatregelen ervaren en meten, vertelt schepen Kriekemans. Op basis van die experimenten willen we schoolomgevingen creëren op maat van alle Genkenaren.
Partnerschappen voor impactvolle initiatieven
School op de Teller is onderdeel van het Europese programma IMPETUS, dat initiatieven rond burgerwetenschap financiert met een focus op diversiteit, inclusie en impact. In samenwerking met stad Genk en Telraam, begeleidt Mobiel 21 beide scholen tijdens het traject. De resultaten van School op de Teller worden in januari 2025 verwacht.
Genkenaren kunnen zich aanmelden om een Telraam op te hangen via: https://telraam.net/nl/candidates/school-op-de-teller/school-op-de-teller-genk