Opvoedingstips van Campus O3

We gingen een dagje meeluisteren bij Campus O3.

Hoe krijg ik mijn peuter ‘van de tut af’?

Heeft je peuter het moeilijk om afscheid te nemen van zijn of haar tutje? Tegenover Campus O3 groeit een heuse ‘tuttenboom’, waar kinderen hun tutje in één van de takken kunnen hangen. Dit ritueeltje maakt het afscheid een beetje lichter.

Is er een ‘ultieme’ handleiding als je een baby krijgt?

“Veel ouders willen controle. Ze hebben alle apps, lezen alle opvoedingsboeken. Maar eigenlijk hoeft het allemaal niet zo perfect te zijn. Ouders mogen wat mij betreft een beetje ontspannen en iets meer hun buikgevoel volgen. Lukt de borstvoeding niet? We gaan je daarin ondersteunen en proberen te helpen, maar als je er als moeder doodongelukkig van wordt, mag je best overschakelen op flesjes. Ouderschap kent bergen en dalen. Loslaten hoort daarbij. Wat wel belangrijk is, is rust en regelmaat. Vaste voedingsmomenten bijvoorbeeld. Daarbij bepalen de ouders wat er gegeten wordt, de kinderen hoeveel ze eten. Is er een keertje weinig gegeten? Geen probleem. Maar als de etenstijd voorbij is, is ze ook echt voorbij. Laat ze zelf honger leren krijgen.”

Elke Berx, regioverpleegkundige en vroedvrouw

Hoe kun je een kind met talent aanmoedigen?

‘Het is niet omdat iemand iets goed kan, dat die het ook leuk vindt. We moeten dus eerst goed polsen of het kind echt geïnteresseerd is. Als dat zo is, moeten we de context zo afstemmen dat er veel mogelijkheden zijn om te oefenen en door te groeien. Ouders moeten de juiste omstandigheden creëren. Als kinderen beter worden in iets wat ze graag doen, worden ze steeds meer zichzelf. Ouders moeten wel voorzichtig zijn en niet hun eigen dromen projecteren op hun kinderen. Elk kind is een individu en heeft het recht zichzelf te zijn. De tijd die ouders in hun kind steken, is heel bepalend voor hoe het kind later wordt, hoe het succes ervaart. Dat is voor iedereen anders. Maar je moet mogelijkheden krijgen, zij bepalen je latere pad.”

Hoe dring je door tot een lastige puber?

“Kinderen voelen of je oprecht bent. Speel geen rolletje, want dan krijg je geen verbinding. Vertrek vanuit wie jij echt bent als je contact wil maken. Wij kijken ook altijd naar wat kinderen wél kunnen, vanuit het positieve, vanuit mogelijkheden. Op school wordt al veel te vaak gekeken naar wat ze niet kunnen. Dat willen wij doorbreken, want die focus op het negatieve zorgt niet voor groei. Als een kind het duidelijk moeilijk heeft, nemen wij hem of haar even apart, weg van de groep. Pas dan gaan we het gesprek aan. We willen eerst begrijpen waarom ze zo boos of verdrietig zijn. Soms moeten we heel duidelijk zijn en zeggen dat dit gedrag niet oké is. We hebben het dan over wat er in de toekomst moet gebeuren opdat het aangenaam blijft. Zij moeten zich gehoord voelen, weten dat er een persoon is die luistert en voor hen klaarstaat. Er is een zinnetje dat heel belangrijk is: connect before you correct. Zorg eerst voor een goede band, ga daarna pas iets zeggen over wat ze moeten veranderen. Dan nemen ze meer van je aan.”

Rilani Barberi, TALIM (Talentenacademie Limburg)