Veerle en Hildegard Reyskens baten samen Schoenen Reyskens uit, een zaak die gespecialiseerd is in schoenen voor mensen met steunzolen en andere voetproblemen. Ook kinderschoenen behoren tot het aanbod.
Wanneer is Schoenen Reyskens geopend?
Hildegard Reyskens: Schoenen Reyskens is opgestart in 1913 en gaat al vier generaties lang mee. Het was oorspronkelijk een winkel in gewone schoenen, waarna mijn vader en moeder in 1960 zijn gestart met het aanbieden van schoenen op maat. Hij is orthopedisch schoenmaker van opleiding. Sindsdien staat comfort centraal bij Schoenen Reyskens.
Tijdens ons 100-jarig bestaan, in het jaar 2013, zijn we verhuisd naar onze huidige locatie op de Stalenstraat. We waren de vorige locaties ontgroeid. Het grote voordeel is dat er een grote privéparking is voor de klanten.
Waarvoor kunnen klanten precies terecht bij Schoenen Reyskens?
Hildegard Reyskens: Wij zijn gespecialiseerd in schoenen voor steunzolen en moeilijke voeten. Daardoor komen onze klanten ook van buiten Limburg. We proberen altijd te zorgen voor een ruim aanbod, en dat is denk ik wat mensen van buiten de provincie aantrekt. We vinden het belangrijk dat ons aanbod kleurrijk en ook trendy is.
Vroeger hadden de mensen het idee dat we enkel ouderwetse modellen verkochten, maar die gedachte verdwijnt gelukkig stilaan. Wie op de website kijkt of in de etalage gluurt, zal merken dat we mooie schoenen aanbieden.
Daarnaast vullen we ons aanbod aan met accessoires, zoals handtassen en sjaals. Die geven een extra touch aan iemand zijn outfit.
Wat maakt Schoenen Reyskens bijzonder?
Hildegard Reyskens: Het personeel is heel behulpzaam. Vaak ervaren klanten een bepaalde schaamte rond de problemen met hun voeten. We vinden het daarom belangrijk om iedereen persoonlijk te helpen. We zijn minstens een half uur bezig per klant en geven voldoende advies over welke schoenen geschikt zijn voor hun voeten.
Heb je een leuke anekdote over de zaak?
Hildegard Reyskens: Elke week maken we wel iets moois mee. Mensen die bijna beginnen te wenen van blijdschap, die aangeven dat ze eigenlijk ten einde raad waren. Of mensen die veel pijn hebben aan de voorkant van hun voet en nauwelijks deftig kunnen wandelen. Aan hen kunnen we schoenen van een bepaald merk met een afrolzool aanbieden, waardoor ze terug kunnen stappen. Dan worden ze ook vaak emotioneel. Het doet ons echt goed dat we hen kunnen verder helpen.
We hebben ook veel terugkerende klanten, waarmee we een band hebben opgebouwd. Dat is heel fijn. Zij verwijzen ook hun kinderen en kleinkinderen door, waardoor het steeds drukker wordt (glimlacht).