Vooroordelen? Die kloppen vaak niet! Het is een boodschap die stad Genk op de Internationale Dag tegen Racisme graag extra in de verf zet. Via een opvallende kleurpotlodenactie in de kleuterscholen ontdekken kinderen dat de ene huidskleur niet beter is dan de andere. De expo Blik op de wereld toont hoe lagere schoolkinderen denken over diversiteit.
Stad Genk verdeelt op 20 maart, een dag voor de Internationale Dag tegen Racisme, kleurpotloden van de Skin Color Collection onder kinderen van de 3de kleuterklas. De actie is het resultaat van een samenwerking met SOM Leuven (Samen Onderwijs Maken). Zij bogen zich over de vraag Hoe werken we aan racismevrije scholen?. Daaruit blijkt dat heel wat kinderen, ongeacht hun afkomst, lichtroze als standaard huidskleur zien. Maar sinds wanneer is huidskleur maar één kleur?
Praten over verschillen, diversiteit, inclusie en racisme met jonge kinderen is niet evident, vertelt Anniek Nagels, schepen van Samenleven. Toch geloven we in de meerwaarde van een vroeg gesprek over deze themas. Onderzoek wijst uit dat kinderen rond 5 jaar de vaardigheid ontwikkelen om te categoriseren. Dan ontstaan er ook vooroordelen. We gaan een positief gesprek aan met de kleuters, in woorden die zij begrijpen. In combinatie met de kleurpotloden kan je hen op een heel toegankelijke manier bewust maken van verschillen tussen mensen en tonen dat iedereen uniek is.
Geen beter of slechter
De kleuters verkennen o.a. hoe divers de klas en de samenleving is en leren dat er geen beter of slechter is via tijdschriften en prentenboeken. Ze mogen ook een zelfportret tekenen met behulp van alle skin color-kleurtjes. In onze klas hanteren we de slogan anders is leuk, hetzelfde is saai, vertellen juf Assiye en juf Ilse van de Europaschool. De methodiek met de skin color-kleurtjes helpt de leerlingen bij het ontwikkelen van hun eigen identiteit. Ik vind het heel leuk dat onze juf potloodjes heeft om elk kindje te kleuren, reageert Houda, leerling op de Europaschool.
Blik op de wereld
Via de expo Blik op de Wereld denken ook de leerlingen van het lager onderwijs mee na over verdraagzaamheid. Zon 225 leerlingen volgden een workshop rond het thema Diversiteit. In samenwerking met Hogeschool PXL, de Noord-Zuidraad, DJAPO vzw en de Genkse kunstenaar Youssef Hajam werkten ze aan hun kennis over de wereld. Het resultaat kan je op 23 en 24 maart bewonderen in The Gallery. We leerden dat je altijd lief moet zijn voor nieuwe kinderen in de klas, reageert Abigail, leerling van het 5de leerjaar op de Broederschool. En dat iedereen bijzonder is.
Superdiverse stad
Leven in een superdiverse stad als Genk is niet altijd gemakkelijk, vervolgt schepen Anniek Nagels. Er zijn heel veel meningen en ideeën en helaas zorgt dat soms voor problemen. Als stad zijn we ons daar sterk van bewust en het houdt ook de Genkenaren bezig. Dat blijkt uit het project De 22, waarbij 22 burgers mee nadenken over het samenleven in onze stad. Omgaan met diversiteit is daarbij een grote uitdaging. Door iedereen zichzelf te laten zijn, elkaar beter te leren kennen, te praten en elkaar te respecteren, zetten we al heel wat stappen. Als ik ik kan zijn, mag jij jij zijn, is dan ook één van de vier Genkse Gewoontes die de basis vormen voor samenleven in Genk.
Blik op de Wereld, toonmoment
Zaterdag 23 en zondag 24 maart, van 10-17 uur
De officiële opening vindt plaats op zaterdag om 10 uur, met een hapje en een drankje, in aanwezigheid van de kunstenaars.
The Gallery, Molenstraat 7