Meer jobs, minder files en een lagere CO2-uitstoot: dit is Port of Limburg

Gepubliceerd op donderdag 16 januari 2025 9 u.

Binnen enkele weken opent Port of Limburg (PoL) in Genk zijn deuren. Met een capaciteit van 350.000 containers en de creatie van 70 nieuwe jobs zal de terminal aanzienlijke economische meerwaarde bieden, voor Genk en bij uitbreiding de hele provincie Limburg. Daarnaast zal PoL jaarlijks 240.000 vrachtwagens van de weg houden en zo zorgen voor minder files en een lagere CO2-uitstoot. De terminal versterkt daarmee de logistieke innovatie en biedt duurzame transportoplossingen voor Genkse en Limburgse bedrijven. 

Strategische logistieke schakel 

Begin maart opent Port of Limburg (PoL) officieel de deuren in Genk. Deze hypermoderne binnenvaartterminal op het voormalige Ford-terrein wordt een belangrijke logistieke schakel voor Limburg en daarbuiten. Strategisch gelegen aan het Albertkanaal, vormt PoL een vlotte en duurzame verbinding tussen Limburg en de havens van Antwerpen en Rotterdam. 

Economische boost 

De binnenvaartterminal biedt heel wat economische kansen. Met een jaarlijkse capaciteit van 350.000 containers uit grote havens zoals Antwerpen en Rotterdam zal PoL de logistieke sector in Genk aanzienlijk versterken. Bedrijven in de buurt van Logistics Valley Flanders krijgen zo een duurzame transportoplossing binnen handbereik. 

Stijgende werkgelegenheid 

Port of Limburg zal bij volledige capaciteit 70 directe jobs creëren. Bovendien zorgt de groei van de binnenvaart en het wegvervoer van en naar de terminal voor nog meer werkgelegenheid. “Dit betekent opnieuw een toename van tewerkstelling, en dit naast de vele jobs die werden gecreëerd bij de herontwikkeling van Logistics Valley Flanders”, benadrukt burgemeester Wim Dries. 

Duurzaam transport 

PoL helpt bedrijven in de regio om hun logistiek te verduurzamen. “Binnenvaartschepen bieden een milieuvriendelijk alternatief voor vrachtwagens”, legt burgemeester Wim Dries uit. “Port of Limburg zal jaarlijks 240.000 vrachtwagens van de weg houden en dat zorgt voor minder files en een lagere CO2-uitstoot.” Zo wordt PoL de ideale logistieke partner voor bedrijven die kiezen voor efficiënt en duurzaam transport. 

Economie en veiligheid gaan hand in hand 

“Port of Limburg creëert niet alleen meerwaarde voor ondernemers in Genk, maar voor heel ondernemend Limburg”, vertelt Gouverneur van Limburg, Jos Lantmeeters. “Bedrijven in de provincie kunnen namelijk zo mee inzetten op duurzame binnenvaart. Van grote industriële zones tot kleinere logistieke hubs, Port of Limburg verbindt Limburg met de belangrijkste havens en versterkt de positie van de provincie als voorloper in duurzame logistiek.” 

“Bovendien streven wij ernaar om samen met alle partners – in bijzonder politie en parket – van Port of Limburg de best beveiligde binnenterminal te maken en een samenwerkingsmodel te ontwikkelen dat eventueel ook kan worden uitgerold naar andere toekomstig uit te bouwen binnenhavens in Limburg. Geen economische ontwikkeling zonder veiligheid. Integendeel, deze gaan hand in hand.” 

“Het parket Limburg is de vertegenwoordiger van de maatschappij in de rechtbank en ziet de voordelen van de komst van PoL in”, vult Procureur des Konings, Frank Bleyen, aan. “Vandaar zetten wij met politie, stad en andere partners, onder coördinatie van de gouverneur ook in op een integrale en geïntegreerde veiligheidsaanpak in en rond de PoL. Opdat het groene Limburg en elke Limburger nog meer welvaart geniet.” 

“PoL zet ook nieuwe standaarden op het vlak van veiligheid en preventie”, vertelt Nationaal Drugscommissaris, Ine Van Wymersch, ten slotte. “Nog voor het openen van de deuren werd er met alle betrokken partners samen gezeten om een interdisciplinair veiligheidsplan vorm te geven en zo de hele logistieke keten weerbaar te maken tegen de georganiseerde drugscriminaliteit. Ook als Nationaal Drugscommissariaat hebben we hier een actieve bijdrage kunnen leveren. Op die manier is PoL een inspirerend voorbeeld voor andere havens waarin een ketenaanpak met focus op preventie en integriteit centraal staat.”