Na de herfstvakantie gingen heel wat peuters voor het eerst naar de instapklas. Om deze belangrijke overgang te ondersteunen, lanceert Campus O3 in nauwe samenwerking met stad Genk het boekje IK ben IK bij de instappers van basisschool Mater Dei.
Voor instappers vormt de eerste schooldag een spannend avontuur. Ook ouders, leerkrachten en scholen spelen een belangrijke rol bij dit bijzondere moment. Om deze verschillende partijen dichter bij elkaar te brengen en de overgang naar de instapklas te vergemakkelijken, lanceert Campus O3 een proefproject met het boekje IK ben IK.
Houvast bij de nieuwe start
Aan de hand van het boekje kunnen peuters zich op een speelse manier voorbereiden op de nieuwe start. Het biedt belangrijke informatie over de klas, de omgeving en de leerkracht. Voor de leerkracht is het een handig hulpmiddel om de voortgang en ontwikkeling van de peuters bij te houden. Daarnaast bevat het boekje praktische opvoedingstips voor een tweejarige, zoals speel- en zindelijkheidstips.
De zeven instappers van Mater Dei, die na de herfstvakantie hun eerste schooldag beleefden, zijn de eersten die met IK ben IK aan de slag gaan. De peuters ontvingen het boekje in augustus om het vervolgens samen met hun ouders te ontdekken en in te vullen. Hierdoor konden de instappers na de herfstvakantie goed voorbereid en vol vertrouwen aan hun nieuw avontuur starten.
Ik ben erg fan van het boekje, vertelt Tila, mama van Ayaz. De juf kan er gemakkelijk in terugvinden wat Ayaz leuk vindt en wat niet. Voor hem is dat extra handig, want hij moet om medische redenen veel drinken. Dankzij het boekje IK ben IK wordt dat veel beter onthouden.
Netwerk versterken
Met het proefproject IK ben IK wil Campus O3 het netwerk rond de peuter versterken en zo zorgen voor een warmere overgang. We slaan bruggen tussen drie belangrijke partijen, vertelt schepen van Talentontwikkeling, Anniek Nagels. Peuters worden voorbereid op een nieuw avontuur en krijgen de nodige houvast. Ouders worden vooraf warm gemaakt en hun betrokkenheid wordt vergroot. De leerkracht krijgt een goed beeld van de instappers en hun netwerk.
Het is cruciaal om het netwerk rondom peuters in kaart te brengen, omdat verschillende partijen een belangrijke rol spelen, vertelt Vicky Olbrechts, opvoedingsconsulent bij Campus O3. Dit omvat belangrijke initiatieven zoals (buitenschoolse) kinderopvang, Inloopteam, SpeelWij en belangrijke personen zoals grootouders. Door deze partners dichter bij elkaar te brengen, kunnen we de ontwikkeling van het kind optimaal ondersteunen.
Evaluatie proefproject
Het project IK ben IK is gerealiseerd met de financiële steun van Een Hart voor Limburg. In het voorjaar van 2025 worden de peuters en hun gezinnen tussentijds bevraagd en waar nodig ondersteund. Na afloop van het proefproject bekijken Campus O3 en stad Genk of het project breder kan worden uitgerold in de Genkse scholen en opvanginitiatieven.