Werken aan #veiliginGenk
Stad Genk wil meer verkeersveilige wijken waar het bovendien aangenaam is om te wonen. Te hard rijden, agressief rijgedrag en geluidsoverlast door het verkeer zorgen voor veel problemen. Dat blijkt uit de resultaten van de stadsmonitor, de veiligheidsmonitor van Politiezone Carma en de stedelijke klachtenbehandeling. Ook het aantal ongevallen met doden of gewonden is te hoog.
We willen dat iedere wandelaar en fietser zich comfortabel en veilig kan verplaatsen, dat we onze buren kunnen ontmoeten, dat kinderen zorgeloos kunnen spelen. Maar hoe doen we dat best? Welke plaats geven we aan de auto? En wat doen we om de snelheid van het verkeer in woonstraten af te remmen? Om al deze vragen te beantwoorden, stelden we verkeersplannen op.
De verkeersplannen kaderen in een groter geheel van acties die moeten leiden tot een verkeersveilig Genk.
De koepel #veiliginGenk verbindt alles rond veiligheid in Genk. Hieronder werken verschillende stadsdiensten intensief en resultaatsgericht samen.
3 fasen
Om de verkeersplannen zo goed mogelijk af te stemmen op de omwonenden, werken we met drie fasen. Hierbij vragen we de mening van de burger en komen we zo tot de beste oplossing voor iedereen.
Fase 1: Inspraak en analyse
De bewoners kunnen op twee manieren hun stem laten horen:
- Via het online platform krijg je de kans om zelf voorstellen in te sturen om de mobiliteit in de wijk te verbeteren.
- De bewoners worden ook via brief uitgenodigd voor een fysiek inspraakmoment. Hierbij gaan stad en bewoners aan gesprekstafels in dialoog over de verkeersproblematieken in de wijk en mogelijke oplossingen.
De stad neemt alle voorstellen in overweging en maakt dan een integraal verkeersplan voor het stadsdeel.
Fase 2: Uitvoering en testfase
Na goedkeuring van het verkeersplan krijgen alle deelnemers een persoonlijk bericht. Alle bewoners worden per brief en via het stadsmagazine 3600 op de hoogte gebracht van de goedgekeurde maatregelen.
Vervolgens worden de verkeerswijzigingen uitgevoerd als proefopstellingen.
Fase 3: Evaluatie
De proefopstellingen worden een halfjaar na uitvoering geëvalueerd op basis van nieuwe metingen en meldingen. Hierbij overlopen we of de verwachte resultaten werden behaald en is er nog een mogelijkheid tot eventuele bijsturingen. De bewoners worden ten slotte een laatste keer geïnformeerd.
Wat willen we bereiken?
Beleidsdoelstelling 9 als rode draad
Het stadsbestuur van Genk heeft de uitdagingen voor de komende zes jaar vertaald in een aantal beleidsdoelstellingen. Voor het opmaken van de verkeersplannen worden de principes van Beleidsdoelstelling 9 (2020-2025) gehanteerd: De multimodale bereikbaarheid binnen en naar Genk wordt beter en duurzamer.
De verkeersplannen moeten zorgen voor:
- een verhoogde verkeersveiligheid voor elke weggebruiker (#VeiligInGenk)
- een verschuiving richting een duurzamer verplaatsingsgedrag (modal shift)
- woonkwaliteit in de wijken
Het STOP-principe als uitgangspunt
Door de wijkstraten anders te laten functioneren en te laten ervaren worden er kansen gecreëerd om je anders te gaan verplaatsen. Dat is de zogenaamde modal shift. Stad Genk werkt volgens het STOP-principe. Met STOP als leidraad willen we als stad een shift maken naar meer stappers (S) en trappers (T), en een hoger gebruik van gedeeld vervoer en openbaar vervoer (O). Privé gemotoriseerd vervoer (P) is slechts de keuze indien de afstand of locatie de voorgaande mogelijkheden niet toelaat.
Contact
Aan dit plan ging een heel proces vooraf met verschillende participatiemomenten. Zo kwamen we tot een gedragen aanpak. Dat neemt niet weg dat we steeds bereid zijn om in dialoog te gaan. Heb je nog bijkomende vragen over het verkeersplan? Neem dan contact met ons op via het meldingsloket mobiliteit.
Lukt het jou niet om digitaal te reageren, dan kan je telefoneren naar T 089 65 36 00.
Let op: de gedrukte papieren uitnodigingen (verdeeld in najaar 2020) met kaarten van Genk-Centrum, Genk-West en Genk-Zuid bevatten enkele onvolledigheden. Die zijn nadien rechtgezet. Alle correcte kaartjes vind je hier: