Het verhaal van de Molenstraat

Genkse Molenstraat klaar voor toekomst als ‘straat van de ambachten’

De Genkse Molenstraat is een unieke straat in Genk-Centrum. Naast de aanpak van leegstand, kreeg de straat een volledige infrastructurele make-over, met een eigen identiteit. Die identiteit werd ontwikkeld door designer Roel Vandebeek. Met een logo in de vorm van een molensteen zet de Molenstraat zich op de kaart als sfeervolle winkelstraat waar je vooral lokale, ambachtelijke en creatieve zaakjes vindt en gezellig kunt slowtimen.

Leegstand aanpakken

Leegstand tegengaan was één van de redenen waarom we met het concept van De Stadsfabriekjes zijn gekomen. Met coaching op maat, praktische begeleiding en financiële incentives stimuleren we mensen met een goed idee om de stap te zetten van droom naar onderneming. We focussen vooral op het creatief-ambachtelijke ondernemerschap én op de Molenstraat. En met resultaat. Stadsfabriekjes zoals BRAUW, MAU kattencafé, Beebies & Bubbies en Marylène Madou zorgen voor invulling panden.

Niet zomaar een zijstraatje

Jan Feys van Boekhandel Malpertuis, één van de vaste waarden en sterkhouders in de straat, is tevreden: “We komen inderdaad uit een moeilijke periode, maar de geslaagde heraanleg geeft een nieuw elan. Als bestaande handelaars waarderen we erg dat de stad stevig inzet op de herinvulling van de handelspanden. Stadsfabriekjes zoals Marylène Madou zijn het soort zaken waar de Molenstraat zich mee kan profileren: jonge, gespecialiseerde ambachtsmensen die een origineel artikel brengen dat je nergens anders vindt en waarvoor de klant speciaal naar onze straat komt. Ook de pop-ups zijn telkens een mooie aanwinst: leuke winkels met originele artikelen zorgen voor passage. Van zodra meer handelspanden definitief ingevuld raken, zal de Molenstraat niet langer zomaar een zijstraatje in Genk-centrum zijn, maar uitgroeien tot een volwaardige, originele en authentieke winkelstraat in het centrum van Genk.”

Straat van de ambachten

En dat is dan ook precies de toekomst die we voor ogen hebben voor deze straat. Stadscentra moeten zich onderscheiden en meerwaarde bieden aan inwoners, bezoekers en shoppers. In tijden van e-commerce moeten handelskernen zichzelf heruitvinden. Dat doen we in Genk-centrum door in te zetten op sfeer en beleving, bijvoorbeeld met nieuwe sfeerverlichting en evenementen. Anderzijds door een speciaal aanbod te creëren, unieke zaken die je niet zomaar overal vindt. In de Molenstraat zullen dat dan ook de ingrediënten zijn. Net zoals we de Vennestraat terug op de kaart hebben gezet als ‘straat van de zintuigen’, werken we voor de Molenstraat een identiteit uit als ‘straat van de ambachten’. En dus zetten we enerzijds in op het aantrekken van creatief-ambachtelijk ondernemerschap en anderzijds op de uitwerking van een uitstraling en identiteit. 

Molensteen als logo

Designer Roel Vandebeek werkte deze opdracht voor de stad uit. Met zijn bedrijf It’s a Roel zocht hij een samenwerking met Tricolor, gespecialiseerd in grafisch ontwerp: “De link naar het verleden met de watermolen en de molensteen was snel gelegd. De ronde, vriendelijke vorm met zijn typerende groevenstructuur lag aan de basis van het nieuwe logo, " legt Michel Knapen van Tricolor uit.

“Stad Genk gaf aan dat het idee van slowtimen, warme materialen en een ambachtelijke uitstraling een must waren voor de Molenstraat. Daar ben ik mee aan de slag gegaan om origineel straatmeubilair te creëren”, pikt Roel Vandebeek in. “Ik wou in bruut hout een uitnodigend zitobject maken. Ik ben daarvoor vertrokken vanuit het archetype van een houten bank: een boomstam. Ik heb daar een strakke vorm uit gepuurd, die wordt aangekleed met een ambachtelijk accent in de vorm van houtsnijwerk. Zo ontdekt de passant een mooi contrast tussen de strakheid van het hout enerzijds en het frivole van het ornament anderzijds. Om de aanwezigheid van de winkels te accentueren, ontwierp ik ook metalen totems, die fier het logo van de Molenstraat dragen. Deze informatiedragers kunnen worden aangekleed door de winkeliers om herkenbaar en duidelijk te communiceren met de passanten."