Genkse kinderen ervaren leven met een beperking

Gepubliceerd op donderdag 21 november 2024 10.30 u.

Stad Genk herlanceert het scholenproject ‘Een dagje in de huid van ...’. Dit leerzame project laat kinderen van de lagere school spelenderwijs ervaren hoe het is om met een handicap te leven. Zo maken ze op een bewuste manier kennis met de uitdagingen van een leven met een beperking. 

Een dagje in de huid van ... 

Na een pauze van vier jaar blazen stad Genk en de Adviesraad voor personen met een handicap nieuw leven in het scholenproject ‘Een dagje in de huid van ...’. Begeleiders bezoeken hierbij Genkse basisscholen en laten kinderen spelenderwijs ervaren hoe zijzelf en anderen omgaan met een beperking. Zo krijgen leerlingen een unieke inkijk in het leven met een handicap en leren ze hoe ze ermee kunnen omgaan. 

Een ander leven ervaren 

Vandaag ging het scholenproject terug van start. Twee begeleiders gingen langs bij VBS de Bret en deden samen met de kinderen van het vijfde leerjaar verschillende doe- en denkopdrachten. “Ik liet de leerlingen simulatiebrillen opzetten en ‘eenvoudige’ taken uitvoeren”, vertelt Fabrizio Simone. “Zo konden ze zelf ervaren hoe het is om blind of slechtziend te zijn.” Corrie Steegmans daagde de kinderen uit met vragen, zoals ‘Kunnen mensen zonder armen zwemmen?’ en ging erover in gesprek. 

“Ondanks mijn slechtziendheid ben ik erin geslaagd te studeren, een diploma te behalen en met de juiste aanpassingen een job uit te oefenen”, vertelt Fabrizio. “Maar toch kom ik dagelijks heel wat obstakels tegen. Het is belangrijk dat kinderen beseffen dat iedereen anders is, en dat sommige mensen extra bijzonder zijn. Hoe voelt het om slechtziend te zijn? Welke uitdagingen brengt dat met zich mee? Wat kan er nog wél? Door even in mijn schoenen te staan, kunnen ze dat zelf ervaren.” 

Bewustzijn creëren 

Naast VBS de Bret nemen nog 10 andere scholen deel aan het project. In totaal krijgen 19 klassen en 342 leerlingen een bezoekje van Fabrizio en Corrie. “Het doel van het project is om kinderen bewust te maken en een positief beeld te geven van mensen met een handicap”, benadrukt schepen van Sociaal Welzijn, Sara Roncada. “We willen dit onderwerp al op jonge leeftijd bespreekbaar maken, zowel op school als in het dagelijks leven. Tegelijkertijd kunnen scholen testen hoe inclusief ze zijn.”