Verbleef je als Belg lange tijd in het buitenland en wil je (terug) in Genk komen wonen, dan is het nodig om je aankomst binnen de 8 dagen bij ons te melden.
Er wordt dan een procedure opgestart om vast te stellen dat jouw hoofdverblijfplaats in Genk is. Hierna kan je worden ingeschreven in het bevolkingsregister.
Kom je als niet-Belg voor het eerst naar België of verhuis je binnen België, neem dan telefonisch contact met ons: 089 65 36 00
Procedure
- Adreswijziging melden: dit kan online of aan de snelbalie in het stadhuis. Maak hiervoor een afspraak.
- Na je melding volgt een woningcontrole door de wijkinspecteur. Hij/zij zal je adreswijziging moeten bevestigen.
- Adreswijziging registreren: Als alles in orde is, ontvang je van de wijkagent een document waarmee je in het stadhuis je nieuwe adres kan laten registreren in het bevolkingsregister en op je identiteitskaart. Dit doe je in het stadhuis en op afspraak. Vergeet zeker je pincode van je identiteitskaart niet.
Bedrag
Gratis
Wat meebrengen
Bij het melden van de adreswijziging:
- je identiteitskaart
Voor de wijziging van je adres in het bevolkingsregister en op je identiteitskaart (na controle door de wijkinspecteur):
- document van de wijkinspecteur
- je identiteitskaart met pin- of pukcode
- identiteitskaarten en pincodes van andere gezinsleden die mee verhuizen