Toen restauratrice Veerle Stinckens afgelopen zondag in het Emile Van Dorenmuseum haar live restaureersessie afsloot en voorzichtig met een wattenstaafje een laatste stukje oude vernis verwijderde van het 19de-eeuwse schilderij Schapen op de melberg, kwam ze tot een fascinerende ontdekking: everzwijnen!
We wisten al dat er op het schilderij oude retouches aanwezig waren, vertelt de Genkse kunstrestauratrice, maar dat ganse zones overschilderd waren kwam zondagavond pas aan het licht.
Het bewuste schilderij van Eugeen Diellewijns (1865-1940) is sinds de jaren 1950 in het bezit van de stad Genk maar werd nooit eerder gereinigd. Het hing lange tijd in het Sint-Jansziekenhuis en belandde in 2008 in het Genkse vredegerecht. Na de sluiting van het gerechtsgebouw aan de Dieplaan, keerde het terug naar de collectie van het Emile Van Dorenmuseum, legt conservator Kristof Reulens uit.
Alvorens het schilderij een nieuwe plek te geven, moest het wel grondig onder handen genomen worden, vertelt Anniek Nagels, schepen van Cultuur. Decennia van blootstelling aan nicotine en roet hadden zijn tol geëist. En daarom vroegen we Veerle om het schilderij live in het museum te restaureren, met deze verrassende ontdekking als gevolg!
Veerle Stinckens: Het is geweten dat regelmatig dingen werden weggeschilderd, om verschillende redenen: een verandering van smaak of mode, censuur of zelfs om beschadigde stukken te verdoezelen. Vergelijk het met het lam Gods, waar het Lam door de jaren heen ook een heel ander uiterlijk kreeg.
Waarom de everzwijnen op dit schilderij moesten verdwijnen is ons een raadsel, zegt Anniek Nagels, Tenzij de schilder een glazen bol had. Wie weet ontdekken we binnenkort ook een overschilderde jager!