Dit project omvat de vernieuwing van de riolering en wegenis in de Stationsstraat, Klokstraat, Winterslagstraat, Berglaan, Nieuwstraat en Hoogstraat. De focus ligt op vergroening, verbeterde afwatering en een leefbaardere mobiliteit.
De stad heeft na onderzoek enkele maatregelen goedgekeurd die de basis vormen voor het ontwerp van deze straten. De werkzaamheden en wijzigingen starten ten vroegste in 2026. We houden je op de hoogte over de voortgang van het project. De concrete plannen kan je in de toekomst raadplegen op deze webpagina.
Waarom zijn deze aanpassingen nodig?
Door de toenemende verkeersdruk en beperkte ruimte in het centrum willen we een evenwicht creëren tussen bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefkwaliteit. Het project zorgt voor een aangenamer centrum, voor zowel bewoners als bezoekers, met meer ruimte voor groen, water, voetgangers, fietsers, handel en lokaal verkeer.
Wat verandert er dan precies?
Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste veranderingen.
Vergroening en pleinen
Waar mogelijk wordt er vergroend. Het oude dorpsplein aan de Berglaan en het kruispunt van de Stationsstraat en Molenstraat hebben vandaag veel verharding en een heel verkeerstechnische inrichting. We willen deze zones aanleggen als groene ontmoetingsplekken, met ruimte voor terrassen en marktkramers.
Autoluwe zuidelijke lus
De voetgangerszone van het stadscentrum en de vernieuwde grote markt wordt uitgebreid naar de Klokstraat en Winterslagstraat. Bestemmingsverkeer zal deze straten nog steeds kunnen bereiken dankzij een selectief toegangssysteem – op dezelfde manier als in de rest van de voetgangerszone.
De rijrichting blijft dezelfde. In de Stationsstraat en Molenstraat wijzigt de verkeerscirculatie niet. De Sint-Martinusparking blijft bereikbaar vanuit de Berglaan.
Eenrichtingsverkeer Nieuwstraat
De Nieuwstraat is te smal om alle verkeer te verwerken. De straat is daardoor voor niemand aangenaam, noch voor bewoners, noch voor voetgangers en fietsers, noch voor (bus)chauffeurs. Daarom werden meerdere scenario's met elkaar afgewogen om de leefbaarheid in de straat te verbeteren, gaande van maatregelen tegen doorgaand verkeer tot alternatieve routes voor gemotoriseerd verkeer.
Het resultaat is dat de Nieuwstraat eenrichtingsverkeer wordt richting DIerdstraat (staduitwaarts). Zodoende is er wel voldoende ruimte voor bredere voetpaden, een strook voor groen en parkeren, en een voldoende brede rijbaan voor staduitwaarts (bus)verkeer en fietsers in beide richtingen.
Het kruispunt met de D'Ierdstraat krijgt een compacte en veiligere inrichting. Aan het kruispunt wordt ook een parkeerpocket aangelegd om de parkeerplaatsen die in de Nieuwstraat vergroend worden te compenseren.
Aanpassingen Kempenlaan
Omdat gemotoriseerd verkeer van onder andere de wijk D'Ierd niet meer via de Nieuwstraat richting het centrum zal kunnen, wordt de Kempenlaan opengesteld richting Hoogstraat. De gele paaltjes zullen dus verdwijnen en de Kempenlaan wordt een eenrichtingsstraat.
Om ervoor te zorgen dat het verkeer er veilig gebeurt, zullen er gerichte maatregelen genomen worden in de Kempenlaan zelf. Bijvoorbeeld met fietssuggestiestroken, parkeervakken en versmallingen. De aansluiting met de Hoogstraat wordt heringericht zodat het oprijden goed verloopt.
Wijkcirculatie Vlakveld
Tegelijkertijd wil de stad in gesprek gaan met de bewoners van de wijk Vlakveld om de verkeerscirculatie te bespreken. De stad ontvangt geregeld meldingen uit de wijk over sluipverkeer en te snel rijden. Meer dan 10 jaar geleden werden enkele toegangen tot Vlakveld afgesloten om het sluipverkeer te ontraden. Dat willen we graag evalueren met de bedoeling om de leefbaarheid in de wijk te verbeteren. We gaan de bewoners hierover op korte termijn informeren.
Oude Hoogstraat
Deze straat wordt volledig omgevormd tot een woonerf, met afwisselende parkeer- en groenzones. De rijrichting wordt omgedraaid. We voeren ook het rechts-in, rechts-uit principe in om het aantal conflictbewegingen op de Berglaan en Hoogstraat te verminderen.
Berglaan en Hoogstraat
De gevaarlijke fietsstroken in deze drukke straten worden opgewaardeerd tot volwaardige fietspaden, conform de hedendaagse richtlijnen. Ter hoogte van de Kempenlaan komt een veilige oversteekplaats zodat fietsers die bijvoorbeeld van het centrum naar het ZOL fietsen makkelijker kunnen oversteken.
Parkeer- en stalplaatsen
Het aantal stalplaatsen voor fietsen wordt fors uitgebreid. We zorgen ervoor dat er voldoende parkeerplaatsen overblijven. De parkeerplaatsen voor personen met een beperking, voor zorgverleners, de plaatsen voor elektrisch laden, en de laad- en losplaatsen worden niet afgebouwd.
Kom naar de infomarkt!
Het ontwerp wordt de komende maanden verder uitgewerkt op basis van de bovengenoemde principes. Jouw feedback is belangrijk! Daarom organiseren we in de zomer een infomarkt, waar je vragen kan stellen en je opmerkingen kan delen over het ontwerp. Met de bewoners van Vlakveld gaan we een apart gesprek aan om de verkeerscirculatie in hun wijk te evalueren. Zowel de infomarkt over het ontwerp van de zuidelijke centrumstraten als de gesprekken over Vlakveld worden binnenkort gecommuniceerd.